Відбулось засідання Громадської ради при Херсонському облводресурсів

09.07.2013

Сьогодні, 09 липня 2013 року, відбулось засідання Громадської ради при Херсонському облводресурсів. Тема зібрання стосувалась питання дотримання вимог положень Земельного кодексу та закону України «Про меліорацію земель» щодо використання зрошуваних земель в умовах реформування аграрного сектору.
За інформацією начальника відділу водокористування Херсонського облводресурсів Олега Яценко, який виступив на засіданні з основною доповіддю, Херсонським обласним управління водних ресурсів та Головним управлінням Держземагенства в Херсонській області на виконання п.1.5 розпорядження облдержадміністрації від 23 лютого 2012 року №126 «Про завдання Херсонського обласного управління водних ресурсів, місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування щодо розвитку водного господарсива Херсонської області у 2012 році та проект відповідної комплексної програми на період до 2020 року» проведено інвентаризацію зрошуваних земель з виявленням зрошуваних масивів, які не використовуються єдиним технологічним комплексом.
Згідно матеріалів інвентаризації, в області налічується 426,8 тис.га зрошуваних земель, які були побудовані у 70-90 роках минулого сторіччя в основному за рахунок державних коштів і використовувалися практично на 100 відсотків. Але, в наслідок реформування аграрного сектору економіки, в процесі розпаювання зрошуваних земель були порушені Методичні рекомендації щодо порядку передачі земельної частки (паю) в натурі із земель колективної власності членам колективних сільськогосподарських підприємств, що призвело до скорочення площ використання зрошуваних угідь, і, як наслідок, значні площі втратили свою цілісність і використовуються окремими земельними ділянками в меліоративному комплексі.
Іншими словами, в результаті розпаювання зрошувані ділянки (землі від однієї насосної станції, відкритого водовиділу) були подрібнені на сотні окремих паїв. В середньому зрошувана ділянка від насосної станції складає від 1500 до 1600 га і нараховує 350-400 окремих паїв. Кожне поле, яке зрошується «Фрегатом» має відповідно 14-17 власників. Жодного прикладу використання поля 14-17 власниками, а зрошувальної ділянки відповідно 350-400 власниками в області немає. На сьогоднішній день не зрошуються ті масиви, які не зміг консолідувати і взяти в оренду потужний сільгосптоваровиробник.
Тобто, в силу технології зрошувані землі мають використовуватися в межах зрошуваних ділянок (земель від однієї насосної станції, відкритого водовиділу) одним потужним землевласником.
Тому, в першу чергу, необхідно скласти умови для формування від однієї насосної станції, відкритого водовиділу єдиного потужного землевласника, який за умови державно-приватного партнерства та стабільного отримання високих врожаїв сільгоспкультур зміг би здійснювати подальше інвестування у розширення площ зрошення.
Також проведеною інвентаризацією визначені землі державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, на яких розташовані меліоративні системи і вони не використовуються спільно на підставі угод єдиним меліоративним технологічним комплексом, як це передбачено проектом будівництва та чинним законодавством. В цілому по області із наявних 426,8 тис га не використовується єдиним технологічним масивом 262,4 тис. га.
В області не в повній мірі витримуються вимоги статті 26 Земельного кодексу України, якою передбачено, що земельні ділянки, одержані громадянами внаслідок приватизації земель державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, на яких розташовані та функціонують меліоративні системи, використовуються спільно на підставі угоди. У разі відсутності угоди щодо спільного використання зазначених земельних ділянок питання може бути вирішено в судовому порядку.
Аналогічна ситуація з дотриманням вимог статті 25 Закону України «По меліорацію земель», всі зрошувані землі повинні використовуватися за призначенням. Користувачі та власники меліорованих земель несуть відповідальність за стан їх використання до припинення права власності чи користування меліорованими землями.
З цього питання обласною державною адміністрацією направлені пропозиції до відповідних органів центральної виконавчої влади щодо визначення особливостей функціонування зрошуваних земель в умовах розпайованності, використання зрошуваних земель, як це передбачено проектами будівництва, єдиними технологічними масивами та передбачення особистої відповідальності власників та орендарів зрошуваних земель за нецільове використання зрошуваних земель через внесення змін до Закону України «Про меліорацію земель», Земельного Кодексу України та, починаючи з 2013 року, як це передбачено проектами будівництва, надання в оренду внутрішньогосподарські зрошувальні землі лише за умови використання їх єдиним технологічним комплексом.
Насамперед, необхідно на місцях проводити роз’яснювальну роботу з власниками паїв щодо дотримання вимог статті 26 Земельного кодексу України та статті 25 Закону України «Про меліорацію земель» та в разі їх невиконання вирішувати питання подальшого використання ними зрошення в судовому порядку.
Використання зрошуваних земель у межах однієї меліоративної системи єдиним технологічним масивом суттєво поліпшить умови впровадження інвестиційних проектів в області з метою відновлення зрошення.